Za 21 november 2009

1984 - 2009: 25 jaar HVR, jubileumbijeenkomst

Oude Kerk

Jubileumbijeenkomst

2009 is voor de Historische Vereniging Rijswijk een jubileumjaar: zij bestaat dit jaar 25 jaar! Uiteraard wilden wij dit heugelijke feit niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Daarom werd er op 21 november in de Oude Kerk van Rijswijk een jubileumbijeenkomst georganiseerd.
Na een inleiding van de voorzitter van de HVR, de heer Hans van Rossum, verzorgde de heer Dr. Frits van Oostrom (universiteitshoogleraar aan de Universiteit Utrecht, winnaar van de AKO-literatuurprijs 1996 en vooral bekend als samensteller van de Canon van Nederland) de lezing "Lokale en landelijke canons. Hoe Nederland omgaat met geschiedenis".
Aansluitend hield wethouder van cultuur de heer Jos Bolte een toespraak. Ter afsluiting werd het speciale jubileumboek (zie hieronder voor meer informatie) gepresenteerd. Aansluitend was er een receptie waar iedereen elkaar konden ontmoeten onder het genot van enige versnaperingen. Ook konden boeken over Rijswijk worden aangeschaft én de tentoonstelling "gefotografeerd verleden" worden bekeken.

De kerk zat vol belangstellenden.
Voorzitter Hans van Rossum opent de bijeenkomst met
een toespraak.
Dr. Frits van Oostrom houdt zijn lezing.
Wethouder Jos Bolte houdt zijn toespraak.
Foto's: John Wijnants

Boek

Cover

Ter gelegenheid van het 25 jarig jubileum werd in samenwerking met Stichting Rijswijkse Historische Projecten (SRHP) het boek "In amper 25 jaar..." uitgebracht. Het handelt over de invloed van oud-burgemeester Bogaardt op de gemeente en bevat naast tekst ook vele prachtige fotopagina's.

Van dit boek werden 700 exemplaren gedrukt, waarvan 500 exclusief voor de leden van de HVR. De overige 200 exemplaren zijn een speciale handelseditie, welke voor €.20,00 te koop is bij diverse adressen (zie hiervoor de website van de SRHP).

Persaandacht

Aan het jubileum van de HVR werd ook in de lokale pers aandacht besteed.

ZuidwestNieuws
(Zuidwestnieuws)