Do 20 mei 2010

52e Algemene Ledenvergadering en een HVR-lezing over "N.V. Zwitsersche Waschinrichting en Ververij Rijswijk"

Gebouw Hofrust

Aansluitend op de ALV heeft mw. Jannie Havelaar, betrokken bij de Stichting Haags Industrieel Erfgoed (SHIE) een lezing over de N.V. Zwitsersche Waschinrichting & Ververij "Rijswijk" gegeven. Deze wasserij -één van de grootste van ons land- was van 1897 tot 1970 gevestigd aan de Geestbrugkade 33 - 35, in een pand waar nu respectievelijk het architectenkantoor Ellerman Lucas Van Vugt en het kantoor van Florence in is gevestigd.

Mw. Havelaar heeft uitvoerig onderzoek verricht naar de geschiedenis van deze Rijswijkse wasserij: zij presenteerde op deze avond de geschiedenis van de firma, ondersteund door een keur aan foto's en door een unieke bedrijfsfilm uit 1935.