Do 27 maart 2008

HVR-lezing over funeraire cultuur in Nederland door de heer Mr. Dr. Bouke Jagt

Gebouw Hofrust

De Stichting Altvoorde (website) zet zich in om graven van cultuurdragers in Nederland, die een onomstreden belangrijke invloed hebben uitgeoefend op de nationale cultuur, niet verloren te laten gaan: de stichting beijvert zich voor het instandhouden en in de goede staat terugbrengen van belangrijke grafmonumenten, zodat zij (weer) voor een breed publiek toegankelijk zijn.

Wij hebben Mr. Dr. Bouke Jagt, voorzitter van de Stichting Altvoorde bereid gevonden om op deze avond een lezing te geven over funeraire cultuur.

Sinds mensenheugenis worden over de hele wereld graven van bewonderde mannen en vrouwen bezocht en onderhouden. Op die manier wordt de band met die persoon, maar ook met die heilige of staatsman of pionier herbeleefd.

Ook in Rijswijk, Den Haag en Zuid-Holland zijn daarvan opvallende voorbeelden te vinden. Een aantal foto's dienden ter illustratie bij zijn boeiende lezing.

graf Couperus
Het graf van Couperus