Zaterdag 9 en zondag 10 september 2017

Open Monumentendag

thema: Boeren, burgers en buitenlui

In het weekend van 9 en 10 september 2017 zijn meer dan vierduizend prachtige monumenten in heel Nederland gratis toegankelijk voor iedereen. Het is dé kans om een plek te bezoeken, waar u normaal niet zo snel komt of om mee te doen aan een eenmalige activiteit. Tot die tijd bent u van harte welkom op de Open Monumentendag Specials, die gedurende het hele jaar door heel Nederland worden georganiseerd.

Voorbereiding Open Monumentendag 2017 in volle gang!

Met nog een paar maanden te gaan zijn de voorbereidingen voor Open Monumentendag op 9 september in onze gemeente in volle gang. Het thema dit jaar is “Boeren, burgers en buitenlui”. Dit was van oudsher de uitroep waarmee de stadsomroeper de aandacht van het publiek trok. Met die drie begrippen was in feite iedereen genoemd: de bewoners van stad en land plus rondtrekkende mensen zonder vaste woonplaats. Het thema wijst op hun onderlinge relaties, en dus op voedsel, grondstoffen, handel, vervoer, communicatie, markten, kermissen en volksvermaak. Het is verbonden met talloze gebouwen, monumenten en andere objecten: van boerderijen, melkfabrieken, werkplaatsen, tolhuizen, tuinderscomplexen en molens via markten, waaggebouwen, pakhuizen en winkels tot buitenplaat- sen, waterstaatcomplexen en bierbrouwerijen. Het is een thema met talloze aanknopingspunten en een rijk assortiment aan bijzondere monumenten en verhalen die tijdens de Open Monumentendag kunnen worden beleefd.

De Werkgroep Open Monumentendag probeert weer een aantrekkelijk programma op te stellen met het jaarthema als basis. Er zullen ook een fiets- en wandelroute worden opgenomen, die geheel of gedeeltelijk kunnen worden gevolgd.

Dit jaar willen we meer jongeren enthousiast maken voor monumenten, en ons cultureel erfgoed in het algemeen. We richten ons vooral op de leeftijdsgroep van de groepen 7 en 8 van het basisonderwijs, maar natuurlijk zijn ook andere kinderen van harte uitgenodigd! Speciaal voor jongeren, maar even goed door ouderen te gebruiken, is een App (applicatie) in ontwikkeling die gratis kan worden gedownload en waarmee je ook de route kunt lopen! Wij hopen dat dit met name ook jongeren erg aanspreekt. De App zal tijdens Open Monumentendag “de lucht in gaan” en kort tevoren aan het basisonderwijs ter beschikking worden gesteld. Ook zal er op zaterdagmiddag 9 september een verhalenverteller zijn die met groepen kinderen een korte wandeling maakt en spannende verhalen vertelt over bijzondere monumenten!

Zodra het programma is vastgesteld zal dat ook op deze website worden gepubliceerd. Houdt u 9 september (en voor een beperkt programma  ook 10 september) in elk geval vast vrij voor bezoeken aan interessante monumenten, die normaal niet allemaal toegankelijk zijn. En als vanouds starten we in een mooi monument, de Oude Kerk in de Herenstraat, waar om 11.00 uur Open Monumentendag dor onze wethouder Cultuur, Marloes Borsboom, zal worden geopend. U bent u van harte welkom!