Do 25 maart 2010

Films over het oude Rijswijk

Gebouw Hofrust

Tijdens deze avond vertoonde Hans van Rossum, voorzitter HVR en tevens voorzitter van de Werkgroep Gefotografeerd en Gefilmd Verleden een aantal films over het oude Rijswijk, verzameld bij de leden en uit andere bronnen (o.a. het Instituut beeld & Geluid in Hilversum).
De zaal was meer dan gevuld: we mochten ruim 110 bezoekers verwelkomen !

Voor de bijeenkomst en tijdens de pauze waren geluidsfragmenten van de toespraken bij de 1e  paal voor en de opening van het stadhuis aan de Generaal Spoorlaan te horen.

Vertoond werden de volgende films:
1. Feestelijkheden bij gelegenheid van de eerste rit van de (elektrische) tram door de Princesselaan / oranjelaan op 7 februari 1923
2. Een tour de horizon van Rijswijk in 1923
3. Wasserij "De Zwitsersche" in 1935
4. Atletiek op en rond Te Werve 1927 - 1937
5. Fragmenten van de documentaire "De slag om den Haag 10 mei 1940", met de focus op de slag bij Ypenburg
6. De ILSY (Internationale Luchtvaartshow Ypenburg) 1952 - 1957
7. De bouw van de Snijdersschool 1954
8. Te Werve 1986 - '87
9. Verplaatsing van de Schaapweimolen tbv tracé rijksweg A4 in 1988
10. Landroof: TV uitzending over de plannen rond het Oude Stadhuis
11. De steentijdmensen van Ypenburg oftwel Ypje van Ypenburg.

publiek
Voorzitter Hans van Rossum praat de filmpjes aan elkaar.
Het was bomvol.

tram
Josephine Baker
De eerste rit van de (electrische) tram, die door de Princesselaan / oranjelaan reed op 7 februari 1923