Di 20 februari 2024

HVR-Lezing 375 jaar Joods leven in het Westland door Harry Groenewegen

Gebouw Hofrust, Herenstraat 44 B te Rijswijk

375 jaar Joods leven in het Westland

Tijdens deze lezing komt de geschiedenis van het Joodse leven in het Westland aan de orde: wanneer komen de eerste Joden naar het Westland en waar komen zij vandaan? Waarom komen zij naar het Westland? Waar hebben zij zich gevestigd en welke beroepen oefenden zij uit? Andere onderwerpen die aan de orde komen: antisemitisme, de Shoah, de terugkeer na de Tweede Wereldoorlog en hun ontvangst en de herdenkingscultuur tot heden.

De spreker, Harry Groenewegen, is medeoprichter van de Stichting Joods Westland, bestuurslid van het Genootschap  Oud-Westland en bestuurslid van het Westlands Museum.

Bij de Stichting Joods Westland heeft Harry Groenewegen zich onder andere ingezet voor de succesvolle restauratie van het Joodse kerkhof in Naaldwijk, tevens is hij de initiatiefnemer  van het boek “Joods leven in het Westland”.

Overigens is op de website van de HVR onder publicaties een artikel terug te vinden over de geschiedenis van de twee Joodse begraafplaatsen in Rijswijk.