Di 17 september 2024

HVR-Lezing Busvervoer in Rijswijk. Sprekers S. Veenenberg en P. Schelling

Gebouw Hofrust 44 B te Rijswijk. Aanvang 20:00 uur

Busvervoer in Rijswijk

Op 17 september 2024 presenteren Pieter Schelling en Stefan Veenenberg namens de Stichting Haags Bus Museum een lezing over het busvervoer in Rijswijk tot 1988.

De Stichting Haags Bus Museum is opgericht op 23 mei 1979 en stelt zich ten doel het verzamelen, het restaureren en het op de weg houden van historische autobussen die beeldbepalend zijn geweest in de regio Haaglanden. De collectie bestaat uit circa 25 historische autobussen.

De lezing gaat in op de historie van het busvervoer in Rijswijk. Deze historie gaat terug naar 1897 met het starten van een omnibusverbinding tussen Scheveningen en Rijswijk. In 1899 werd besloten om de tramomnibus te vervangen door autobusexploitatie, waarbij het busvervoer werd verzorgd door particuliere busondernemingen.

In 1924 startte de HTM een busverbinding tussen Den Haag en Delft. Deze busverbinding ontstond tijdens de elektrificatie van de stoomtramverbinding tussen Den Haag en Delft en was de start van het HTM-busvervoer.

Op 1 juni 1955 kreeg Rijswijk een eigen stadsdienst, ook – maar slechts kort- verzorgd door de HTM. Daarna verzorgden particuliere busondernemingen het stadsvervoer. In 1965 keerde de HTM terug in Rijswijk.

Naast het stadsvervoer gaat aandacht uit naar het streekvervoer. De historie hiervan voert terug naar 1912. In dat jaar werd een paardenomnibusdienst gestart op de verbinding Kwintsheul-Wateringen-Rijswijk. In 1922 werd deze verbinding overgenomen door de VIOS uit Wateringen. Per 1 januari 1941 werd het busvervoer overgenomen door de Westlandsche Stoomtramweg Maatschappij (WSM), sinds 1965 Westlandse Streekvervoer Maatschappij geheten. De WSM fuseerde per 1 januari 1969 samen met de Citosa uit Boskoop. Beide bedrijven gingen verder onder de naam Westnederland.

Schets over de sprekers

Pieter Schelling is geïnteresseerd in busvervoer vanaf zijn tienerjaren. Zijn interesse ging hierbij uit naar de WSM. Pieter Schelling is in de periode 1978 tot en met 2023 werkzaam geweest in het openbaar vervoer in verschillende functies. Sinds 1981 is hij vrijwilliger bij de Stichting WSM. Vanaf 2023 is hij vrijwilliger bij de Stichting Haags Bus Museum. Hier is hij archiefmaker en buschauffeur.

Stefan Veenenberg is al vanaf zijn jonge jaren geïnteresseerd in het openbaar vervoer. Zijn opa en oma woonden in Den Haag en als kleuter is hij opgegroeid met de rode stadsbussen van de HTM. Deze reden als lijn 18 door de Jan van Beersstraat, waar zijn grootouders woonden. Stefan kwam in 1997 voor het eerst in contact met de Stichting Haags Bus Museum en werd vanaf 2001 frequente bezoeker van het Haags Openbaar Vervoer Museum. Sinds circa 20 jaar is Stefan actief als vrijwilliger bij de Stichting Haags Bus Museum. Zijn werkzaamheden bestaan onder meer uit: documentatie van OV-geschiedenis, digitaliseringswerkzaamheden en andere ondersteunende werkzaamheden.