Di 21 februari 2012

HVR-lezing "Gebouwd voor de eeuwigheid ? Hollandse kerken bedreigd. Nieuwe vormen van gebruik als middel tot behoud" door drs. Brigitte Linskens

Gebouw Hofrust

Wat eerder het geval was met molens, kastelen, boerderijen en oude fabriekscomplexen, geldt sinds enige tijd en in toenemende mate ook voor kerkgebouwen: een groot aantal zal overbodig raken en dreigt te verdwijnen. Op dit moment zijn in Nederland nog ruim 8300 kerkgebouwen voor de eredienst in gebruik. De komende tien jaar zullen daarvan 1000 de deuren moeten sluiten, dat zijn er 100 per jaar oftewel twee per week. Dit proces is al een tijd aan de gang en zal voorlopig niet ten einde zijn.

Dit probleem werd tijdens deze lezing in historisch perspectief voor het voetlicht gebracht.

Leegstand, afstoting en afbraak, maar ook herbestemming en transformeren van kerkgebouwen vormen immers geen verschijnselen die pas in onze tijd zijn ontstaan.

Aan de hand van een groot aantal voorbeelden werden de grote gebruiksmogelijkheden van kerkgebouwen geïllustreerd.

Mw. Linskens is cultuurhistoricus en heeft meegewerkt aan verschillende publicaties op het gebied van religieus erfgoed onder meer aan de Handreiking religieus erfgoed voor burgerlijke en kerkelijke gemeenten “Van kerkelijk gebruik tot herbestemming en de Handreiking Roerend Religieus Erfgoed”.

Zij organiseert en begeleidt excursies op het gebied van religieus erfgoed onder andere voor HOVO VU Amsterdam en Alkmaar. Daarnaast is zij betrokken bij onderzoeksprojecten op het gebied van religieus erfgoed.

Tevens is zij secretaris van de Vereniging van Beheerders van Monumentale Kerkgebouwen in Nederland VBMK) en bestuurlid van de Stichting Oude Hollandse Kerken (SOHK).

Beide organisaties zijn gevestigd in het Erfgoedhuis Zuid-Holland.