Do 13 oktober 2016

HVR-Lezing: "Het verdwenen paleis van Honselersdijk" door Jolanda Faber

Museum Rijswijk

Het is moeilijk voor te stellen, dat drie eeuwen geleden het dorpje Honselersdijk een belangrijke toeristische attractie had: Huis Honselaarsdijk dat ook wel Klein Versailles werd genoemd. In feite gaat het om een zomerpaleis, dat Frederik Hendrik liet bouwen om de stank van de stad te ontvluchten. Maar ook om feesten te geven, die in Den Haag verkeerd zouden vallen. Daarnaast had je nergens zulke smakelijke verse groenten als in zijn eigen moestuin. Toeristen kwamen naar Honselaarsdijk om zich te verwonderen over de exotische bloemencollectie in de paleistuin en de talloze schilderijen in de zalen en gangen. Zelfs in de badkamer hingen kunstwerken. We weten dat deze zich in de nieuwe vleugel van de Nederhof bevond. Dit bijgebouw is nog het enige dat aan de glorietijd van Honselersdijk herinnert. Over de inrichting van het paleis zijn we veel te weten gekomen door een architect, die in opdracht van de Zweedse koning een studiereis door Europa maakte. Hij vergaapte zich aan de rijkdom en vernuftigheid van het paleis en noteerde dit in een boekje. Dit reisverslag is de leidraad van de lezing. Daarnaast worden de overeenkomsten met het Rijswijkse Huis Te Nieuburch belicht. Zo worden beide verdwenen lusthoven van Frederik Hendrik weer voor korte tijd tot leven gewekt.

Jolanda Faber (1966) is bouwkundig ingenieur en restauratiearchitect. Tijdens haar afstudeerperiode aan de Rotterdamse Academie voor Bouwkunst (2009-2010) heeft zij zich verdiept in de belevingswereld van dementerende ouderen. In 2014 was zij coauteur van het eerste boekje over aardbevingsschade in Groningen (Leven op een breuklijn) en nu werkt zij aan een boek over wonen in monumenten. Zelf bewoont zij met haar familie de oude hofherberg van Honselersdijk. Sinds 2015 ontwikkelt zij programma’s voor erfgoededucatie bij Westland Cultuurweb en Historisch Archief Westland. Daarnaast is ze voorzitter van de historische vereniging van Honselersdijk en Naaldwijk en bestuurslid van Stichting Monumentaal Westland.