Di 16 april 2019

HVR-lezing "Het vervoer over vaarten en vlieten in en om Midden-Delfland" >>>

Gebouw Hofrust, Herenstraat 44B, Rijswijk; gratis toegang

Op dinsdag 16 april organiseert de HVR de lezing “Het vervoer over vaarten en vlieten in en om Midden-Delfland” , welke wordt verzorgd door Jacques Moerman.Vanaf de Middeleeuwen tot in de jaren zestig van de vorige eeuw werden de waterwegen van Delfland intensief gebruikt voor het vervoer. Het zeil, de roeiriem, het trekpaard en de vaarboom waren belangrijke hulpmiddelen om de vaartuigen voort te bewegen. In de streek herinneren rolpalen, boogbruggetjes, vaarsloten en jaagpaden nog altijd aan de regionale scheepvaart. Verdwenen zijn de windassen, botenhuizen en secreten langs het water. In de lezing wordt aandacht besteed aan het groentevervoer naar de veiling in Den Hoorn en de vrachtvaarders van Schipluiden. De trekschuitroutes van Den Haag - Delft, Delft - Rotterdam en Delft – Maassluis/Vlaardingen komen eveneens uitgebreid aan bod. De spreker gebruikt naast foto’s van de huidige situatie ook afbeeldingen van oude kaarten, prenten en schilderijen, waaronder van de kunstenaar J.B. Jongkind. Hij laat zien hoe in het kader van de Provinciale Erfgoedlijn Trekvaarten de trekschuitroutes weer op de kaart zijn gezet. De lezing geeft een fraai overzicht van alles wat met het vervoer in de omgeving van Rijswijk te maken heeft.

Jacques Moerman is historicus, voorzitter van de Historische Vereniging Oud-Schipluiden en een oude bekende bij de HVR: hij heeft al meerdere lezingen voor de vereniging verzorgd. Hij doet veel onderzoek en publiceert over onderwerpen uit de regionale-historie (omgeving Delft).

De lezing wordt om 20.00 u verzorgd in Gebouw Hofrust, Herenstraat 44B, Rijswijk en de toegang is gratis.