Do 10 oktober 2013

HVR-lezing "Van Willem de Zwijger tot Willem Alexander" door Ineke Vink

Gebouw Hofrust

In het kader van "2013 - 200 jaar Koninkrijk der Nederlanden" verzorgde mevrouw Ineke Vink de lezing "Van Willem de Zwijger tot Willem Alexander".

Welke Oranjevorsten bezochten Maassluis en waarom? Hoe was Maassluis met hun leven verweven? Wat weten we van hun bezoeken?

De geschiedenis van Maassluis is het uitgangspunt van deze lezing. Eigenlijk begint de ‘relatie’ tussen Nederland en de Oranjevorsten al in de 16e eeuw bij Willem van Oranje. En het stadje Maassluis (ja, het heeft echt de titel stad) heeft een bijzondere band met het vorstenhuis, verschillende Oranjevorsten hebben Maassluis om diverse redenen bezocht. Tijdens de Tachtigjarige Oorlog kwam Willem de Zwijger een paar maal langs. Die bezoeken hadden te maken met het fort in de Schans en de strategische betekenis van de sluizen. Eenmaal was hij op doorreis naar Den Briel om daar zijn huwelijk met zijn derde vrouw te laten inzegenen. Veel Oranjevorsten kwamen door Maassluis op doorreis naar Hellevoetsluis, omdat dit een belangrijke marinehaven was en een van de vertrekpunten naar Engeland.

Willems jongste zoon Frederik Hendrik woonde in Honselersdijk. Hij kwam in Maassluis om gasten uit Engeland op te halen. Van diens zoon Willem II weten we dat hij via Maassluis naar Engeland reisde om te trouwen met Mary Stuart en koning van Engeland te worden.

De koningen en koninginnen bezocht Maassluis minder vaak, maar we hebben er wel meer documentatie over. En wist u dat we een Amaliaboom hebben in Maassluis?

Mevrouw Ineke Vink vertelt hierover en ‘en passant’ volgen we ook in grote lijnen de levensloop en opvolging van de Oranjevorsten om te begrijpen op welke belangrijke punten in hun leven Maassluis een rol heeft gespeeld.

Uitstapjes naar Rijswijk komen aan de orde bij Maurits, Frederik Hendrik en koning Willem III.

Mevrouw Vink is vrijwilliger van het jaar 2012 van de gemeente Maassluis en actief in de Historische Vereniging Maasluis.