2012 Open Monumentendag - Historisch groen op Te Werve

Het thema van de Open Monumentendag, welke wordt gehouden op 8 en 9 september aanstaande,  is "Groen van Toen": daarbij wordt vooral aandacht geschonken aan historisch groen in Rijswijk. Op het landgoed Te Werve is dit nog in ruime mate aanwezig. De Natuur- en Cultuurhistorische Vereniging Te Werve doet al jaren diepgaand onderzoek naar de geschiedenis van het landgoed en naar alles wat er groeit en bloeit. Voor dit artikel is gesproken met twee bestuursleden van deze vereniging, de heren Kees Kort en Bart Tent, die het landgoed als geen ander kennen.
De tuinaanleg van het landgoed, zoals die nu nog aanwezig is, dateert uit 1808. Toen deed op Te Werve de Engelse landschapsstijl, met zijnslingerende paden, kronkelende waterlopen, afwisselende bosschages met open plekken, grasvelden met solitaire bomen etc. zijn intrede.
Men wilde, na de "strenge" Franse symmetrische barokstijl, het oorspronkelijke van de natuur terug. Bijzonder is, dat naast deze oude tuinaanleg nog veel bestaandebomen op het landgoed dateren uit deze periode. Zo staat achter het landhuis een enorme tamme kastanje en naast de duiventoren een immense eik, die beiden 200 jaar oud zijn.
De monumentale groenebeuk, die stond op het gazon tussen landhuis en meer is helaas tijdens de laatste storm gesneuveld. De vroegereeigenaren hebben veel bomen uit andere landen laten komen, zoals de catalpa en de moerascipres. Verder werden uit de berggebieden van Turkije en Perzië veel bol- en knolgewassen overgebracht, zoals sneeuwklokjes, wilde hyacint en bosanemoon In het vroegere voorjaar staat het landgoed er  vol mee !
Vlakbij de oranjerie is het terrein van de oude boomgaard, waar in 1922, in het begin van de Shell-tijd, de kinderspeelplaats werd aangelegd. In 2005 verdween deze en werd daar opnieuw een boomgaard met historische fruitrassen aangelegd. In dat jaar werden ook alle oude tuinmuren hersteld, ook de oude muur die de prachtige, 85-jarige blauwe regen draagt.
Naast het bruggetje bij de ingang van Te Werve staat de vroegere tuinmanswoning, nu kantoor van de Event Company, de huidige eigenaar van het landgoed.
Unieke kans: tijdens de Open Monumentendag organiseren de heren Kort en Tent een speciale groenwandeling door het landgoed Te Werve van circa 1 uur, voor maximaal 30 personen. Deelname is gratis. Men kan zich hiervoor opgeven bij de secretaris van de Historische Vereniging Rijswijk, de heer Wim Dammers: tel 3902609.
Start: 12.00 uur vanaf de duiventoren op het landgoed.

te werve

Dit artikel verscheen in augustus 2012 in Groot Rijswijk als onderdeel in een serie naar aanleiding over de Open Monumentendag