Januari 2013: Vier emmertjes water halen

Vier emmertjes water halen

Als men vanuit Rijswijk-zuid Delft binnenkomt voorbij de trambrug en het Kalverbos staat daar langs de route van tramlijn 1 de Delftse watertoren. Voor de toren is een forse, manshoge plaquette te zien met daarop de afbeelding van een groepje mensen, een man, een vrouw en een kind die in totaal vier emmers dragen.

Wat is het verhaal achter deze voorstelling en wat heeft dat met Rijswijk te maken?
In de strenge winter van 1963/1964 was in Delft het drinkwater, afkomstig uit Rotterdam, zeer slecht van smaak door het hoge zout- en chloorgehalte.
Aan de Broekmolenweg in Rijswijk-zuid stond in die tijd nog het Shell Plasticslaboratorium wat zijn drinkwater betrok van het net van het drinkwaterleidingbedrijf “De Vlietstreek” dat een uitstekende kwaliteit, Haags, duinwater leverde. De Shell was toen zo vriendelijk om een tappunt in te richten waar Delftenaren gratis water konden halen. Iedere dag stond men in de rij rustig zijn of haar beurt af te wachten met een emmer in de hand.
Om het bedrijf voor deze geste te bedanken werd er opdracht verstrekt aan de bekende Delftse firma De Porceleyne Fles om een plastiek te vervaardigen. Het ontwerp van de kunstenaar Henk. Tieman ( van 1938 tot 1982 daar werkzaam als ontwerper ) kon de goedkeuring wegdragen.
Het kreeg een plaats aan de buitengevel van het kantoorgebouw aan de straatzijde en werd op 21 juli 1964 feestelijk onthuld.
In 1977 werd dit laboratorium gesloten en de gebouwen verkocht. Het 4000 kg zware plastiek werd van de gevel afgebikt en overgebracht naar Amsterdam waar het bij het Shell laboratorium in Amsterdam-Noord werd opgeslagen en vergeten.
In 2006 werd het herontdekt, gerestaureerd en in november overgebracht naar Delft.Het heeft nu een plaats gekregen nabij de Delftse watertoren aan de Wateringse Vest, zichtbaar vanaf de openbare weg.

De locatie van het voormalige laboratorium is nu de Rijswijkse wijk Pauwhof waar begin tachtiger jaren door de Rijswijkse Christelijke Woningbouwvereniging kleinschalige flatgebouwen zijn neergezet en door het Bouwfonds een aantal eengezinshuizen. De kantoorgebouwen aan de Broekmolenweg zijn nu nog in gebruik maar er wordt wellicht binnenkort weer een rijtje woningen bijgebouwd op de hoek met de Delftweg. Op de gemeentegrens met Delft is net de nieuwbouw van het Mondriaancollege voor MBO onderwijs verrezen waar eerder de Hogere Agrarische Hogeschool heeft gestaan.

Zo is het Rijswijks verleden van een Delftse plastiek opgehelderd en in het juiste perspectief geplaatst.

Het plastiek

Dit artikel verscheen in januari 2013 in Groot Rijswijk