Margaretha Meyboom en haar 'heerlijke idealisten'

In het Jaarboek 2018 beschrijft het artikel Een sociaal experiment te Rijswijk het reilen en zeilen in de coöperatieve huishoudvereniging 'Westerbro' (eerste kwart twintigste eeuw). De commune, onder de bezielende leiding van Margaretha Meyboom, was gevestigd aan de Kleiweg (nu Sir Winston Churchilllaan) schuin tegenover de algemene begraafplaats. Voor wie wil is on line is het uitgebreidere artikel Margaretha Meyboom en haar 'heerlijke idealisten' te raadplegen.

Er is nóg iets te lezen: een ongepubliceerd artikel van Margaretha Meyboom. In haar archief dat in het Internationale Instituut voor Sociale Geschiedenis (IISG) te Amsterdam te raadplegen is, bevindt zich een handgeschreven tekst met de titel Frederik van Eeden en zijn sociale werk. Deze concepttekst is nooit gepubliceerd. Maar de auteur van voornoemd artikel heeft de tekst uit piëteit voor deze grote 'dochter van Rijswijk' uitgetikt en on line gezet (zie de tweede link).

Lees het artikel Margaretha Meyboom en haar 'heerlijke idealisten'

Lees het artikel Frederik van Eeden en zijn sociale werk