Tien pioniersjaren op 'Huis te Lande'

Het artikel Tien pioniersjaren op 'Huis te Lande in Jaarboek 2017 vertelt de begingeschiedenis van de eerste middelbare tuinbouwschool voor meisjes in Nederland. Het Rijswijkse kroonjuweel van Jacoba Hingst - de foto hierboven brengt Jacoba op 15 december 1931 in beeld, de dag waarop ze 60 wordt - begint zijn onderwijs in 1907. Tien jaar later verschijnt er een fotoreportage van 'Huis te Lande' in de Panorama, vanwege de voorbeeldige rol die de school speelt in de problematische voedselvoorziening ten gevolge van van de Eerste Wereldoorlog. On line is een uitgebreidere versie over het eerste decennium van Huis te Lande te lezen.

Bovendien zijn er twee historische filmpjes van Huis te Lande te zien die uit de dertiger jaren van de vorige eeuw stammen: Huis te Lande, initiatief van Jacoba Hingst en School Huis te Lande 1930.

Verschillende interviews van leraren, overige personeel en leerlingen zijn op deze website te lezen bij Verteld Verleden.

Lees het artikel Tien pioniersjaren op 'Huis te Lande'

Bekijk het filmpje School Huis te Lande 1930