Struikelstenen in Rijswijk

4 mei 2024

STRUIKELSTENEN IN RIJSWIJK

In heel Rijswijk zijn sinds 2015 struikelstenen geplaatst: ter herinnering aan in de oorlog door de Duitsers weggevoerde en vermoorde Joodse inwoners en verzetsstrijders. Het zijn messing steentjes van 10 x 10 cm, die op beton verankerd worden in de grond en waarop de namen met geboorte- en sterfdatum staan van de vermoorde personen. Struikelstenen zijn een initiatief van de Duitse kunstenaar Gunter Demnig.

In Rijswijk liggen ondertussen (mei 2024) negen en twintig stenen, waarvan er twee zijn geplaatst voor Rijswijkers, die de oorlog hebben overleefd. Bij de volgende adressen liggen stenen voor weggevoerde Joodse Rijswijkers:

Vondellaan 5 voor Salomon Koekoek en zijn vrouw Helena Koekoek-Anker

Prins Hendriklaan 9 voor David Josef Akker, zijn vrouw Frida Akker Meijer en hun dochter Dina Hilde Akker, zij is slechts anderhalf jaar geworden

Jaagpad 57 voor Salomon Vilbach, zijn vrouw Frederika Vilbach-Aardewerk en hun schoondochter Anna Vilbach Blom

Mauritslaan 15 voor Gabriël Waisvisz en zijn vrouw Lientje Waisvisz

Mauritslaan 29 voor Eleazer van der Kloot

Penninglaan 52 voor Jeltje Frankenhuis -Maas

Cromvlietkade 58 voor Hans Polak en zijn vrouw Annetje Polak-Kupferschmidt (zij heeft de oorlog overleefd)

Haagweg 140 voor David Garnade en zijn vrouw Elisabeth Garnade-van Praagh

Regentesselaan 20 voor Simon Goudsmid, zijn vrouw Alida Goudsmid-Simons en hun kinderen Rebekka  en Herman Goudsmid (Herman heeft de oorlog overleefd)

Oranjelaan 76 voor Abraham Jacob Kooperberg, zijn vrouw Else Kooperberg-Sinn en hun kinderen Theo en Bethrina Kooperberg.

Bij deze adressen worden vermoorde verzetsstrijders geëerd:

Da Costalaan 53 voor Nicolaas Hendrik van der Schaft

Oranjelaan 47 voor de broers Piet, Pim en Nol Breebaart en voor hun vriend Albert Kleyn.

Met deze struikelstenen houden we de herinnering levend aan omgebrachte stadsgenoten:” een mens is pas vergeten als zijn naam is vergeten”…..

Overweegt u om een struikelsteen te gaan plaatsen, dan kan de HVR u daarbij helpen. Neemt u daarvoor contact op met Wim Dammers, telefonisch via 0653295476 of per mail naar lezingen@historischeverenigingrijswijk.nl.

Op de website van de Historische Vereniging Rijswijk kunt u een filmpje bekijken, dat is gemaakt bij de eerste steenleggingen in 2015: Historische Vereniging Rijswijk

Verder kunt u op de site in het Jaarboek 2015 van de HVR (blz 112 – blz 122) een verslag over de steenleggingen in 2015 nalezen: Jaarboek-2015.pdf (historischeverenigingrijswijk.nl)