HVR-lezing "“Een blik achter de schermen van een glas- en keramiekrestaurator” >>> lees meer

18 februari 2020

Op dinsdag 18 februari organiseert de HVR de lezing “Een blik achter de schermen van een glas- en keramiekrestaurator”, welke wordt verzorgd door Nikè Haverkamp.

Wat is het oudste (ons bekende) gerestaureerde object? Waarom restaureren we eigenlijk? En hoe komt archeologisch glas aan zijn regenboog-kleurige glans? In deze lezing zal restaurator Nikè Haverkamp u een blik achter de schermen geven in het vakgebied van keramiek- en glaskunst restauratie. Aan de hand van restauratie casestudies reizen we door de eeuwen heen en bekijken we de veranderingen in de restauratie-ethiek en de praktijk. Enkele casestudies die besproken zullen worden zijn de vondsten van de archeologische opgravingen in Pompeii, de Laocoön-groep, Romeins glas, moderne kunst, maar ook het Amsterdamse erfgoed en recentere restauratieprojecten op zaal.

Nikè Sophia Haverkamp is restaurator van keramiek- en glaskunst. Sinds 2017 werkt ze vanuit haar Restauratie Atelier Haverkamp, gevestigd in Leiden, voor musea, veilinghuizen, verzamelaars en particulieren. De objecten waar zij aan werkt variëren van archeologische objecten tot moderne kunst, van museale collecties tot dierbare erfstukken, van Griekse vaas tot design tot monumentale kunst. Eerder dit jaar werkte zij als glasrestaurator voor het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden ter voorbereiding op de tentoonstelling “Glas”. Ze is opgeleid als archeoloog (Universiteit Leiden 2013) en restaurator (Universiteit van Amsterdam) en liep gedurende haar opleiding stage bij het Corning Museum of Glass (USA), Rijksmuseum Amsterdam en het Rijksmuseum van Oudheden te Leiden. Naast haar werkzaamheden als restaurator is zij als vrijwilliger actief als bestuurslid van de Vereniging van Vrienden van Modern Glas en lid van de redactieraad van het kwartaalblad Glas – Magazine voor glaskunst.

Deze lezing wordt op dinsdag 18 februari om 20.00 u verzorgd in Gebouw Hofrust, Herenstraat 44B, Rijswijk en is gratis toegankelijk.