Jaarboek 2018 verschenen >>>>>>>>>>>

27 november 2018

De Historische Vereniging Rijswijk heeft op 20 november haar Jaarboek 2018 gepresenteerd aan leden en belangstellenden.

Het is weer een prachtige uitgave geworden, met een keur aan boeiende artikelen over de geschiedenis van Rijswijk: van de Romeinse tijd (in de Archeologische Kroniek) tot heden.

Er zijn twee bijzondere katerns opgenomen: één over de Plaspoelpolder, dat als bedrijventerrein dit jaar 65 jaar bestaat. Een aantal van de pioniers in dit gebied zijn onder de loupe genomen. Verder is de Rijswijkse markt in het zonnetje gezet: deze bestaat dit jaar alweer 60 jaar en ook hier zijn een aantal bijzondere ondernemers geïnterviewd.

Wat komt er verder aan de orde ? Onder andere

• een artikel over de herberg 't Haantje, die aan de rand van Delft heeft gestaan
  • een onbekende historische waterloop
  • noodgeld dat in 1940 werd gedrukt door de gemeente Rijswijk, maar nooit is uitgegeven en
  • een artikel over vioolbouwer Alexander Oosten, die al 53 jaar zijn ambacht in Rijswijk uitoefent.

Daarnaastwordt er aandacht besteed aan de vorig jaar gesneuvelde monumentale kastanjeboom voor Museum Rijswijk, die 200 jaar oud is.

Tenslotte zijn er de vaste rubrieken "Jaaroverzicht van de gemeente Rijswijk" en wat er zich honderd jaar geleden afspeelde in de gemeente.

Het boek is schitterend geïllustreerd, met de uitstekende vormgeving van Paul de Boer.

U kunt het kopen bij Bruna, Herenstraat 5, Rijswijk voor € 19,95