Restauratie Sion koetshuis Rijswijk naderbij

24 maart 2024

Stadsherstel Den Haag, lid van de Samenwerkingsorganisatie Monumenteneigenaren (SOM), ontvangt 125.000 euro voor de restauratie van koetshuis Sion te Rijswijk. De SOM, een halve eeuw oud, houdt zich bezig met het restaureren en ontwikkelen van erfgoed, vooral in historische binnensteden.

Met een bijdrage van 1 miljoen van de VriendenLoterij wordt een StadsherstelFonds opgericht om leden te helpen erfgoed te blijven redden en beleefbaar te maken.

Vijf jubileumpanden

Nog dit jaar worden vijf te restaureren jubileumpanden met een publieksfunctie in het centrum van de belangstelling gezet en hun restauratie financieel mogelijk gemaakt.

Het betreft een regentenhuis in Amsterdam dat later werd gebruikt als bank en nu een Muziekhuis wordt, de herbestemming van de Noorse Zeemanskerk te Rotterdam tot Cultuurhuis en trouwlocatie, de verbouwing van de Grote Kerk in Vlaardingen tot stadsbibliotheek, de openstelling van de schuilkapel in De Wildeman te Zutphen en – als gezegd – de restauratie van koetshuis Sion in Rijswijk.

Suzan te Brake, voorzitter SOM, is bijzonder blij met de gift: “De bijdrage is een groot compliment voor het harde werk van alle Stadsherstel-organisaties door de jaren heen. Zij stimuleert en motiveert bovendien onze leden. Zij zijn zonder uitzondering als maatschappelijke verhuurders van monumentaal vastgoed actief, om erfgoed te blijven ontwikkelen en open te stellen voor publiek”.

143,5 miljoen euro

Dankzij haar 1,3 miljoen deelnemers kon de VriendenLoterij over 2023 opgeteld een bedrag van 143,5 miljoen euro schenken aan 60 culturele partners en ruim 3.700 goede doelen, clubs en verenigingen.

Foto: Van links naar rechts: Lilian Kusters, directeur Stadsherstel Den Haag en bestuurslid SOM, Suzan te Brake, directeur Stichting Wijnhuisfonds en voorzitter SOM en  Quirine van Gendt, office manager Stadsherstel Den Haag (foto Jurgen Jacob Lodder).