Stadhuis Hengelo Open Monument van de Maand november

19 november 2015

Voor wie de openstelling tijdens Open Monumentendag 2015 heeft gemist: het stadhuis van Hengelo (Overijssel) is uitgeroepen tot het Open Monument van de Maand november 2015. Op zaterdag 7 november 2015 is het stadhuis daarom nog een keer geopend voor publiek van 11.00 tot 17.00 uur. Toegang is uiteraard gratis.

Hengelo wederopbouwstad
Hengelo is een wederopbouwstad van nationaal belang. De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed heeft landelijk dertig gebieden aangewezen die voor deze periode van groot belang zijn. Van die dertig liggen er twee in Hengelo: de binnenstad en de woonwijk Klein Driene. Bovendien zijn er in heel Nederland 90 rijksmonumenten uit deze bouwperiode aangewezen. Maar liefst drie daarvan bevinden zich in Hengelo: de Raphaëlkerk, de Europatunnel en het stadhuis.

Een bijzonder stadhuis

Het stadhuis van Hengelo is ontworpen door architect J.F. Berghoef. Hij geldt in de architectuur als een traditionalist, onder meer vanwege het materiaalgebruik: baksteen, natuursteen en hout. Zijn studiereis naar Italië leverde hem inspiratie op voor het stadhuis in Hengelo. Dat blijkt wel uit de toren van het Hengelose stadhuis, die overduidelijk geïnspireerd is op de toren van het Palazzo Pubblico in Siena. Kunstenaars Jan en Catharina Goeting-Stültiens brachten op prachtige wijze de symboliek in het stadhuis. Mozaïeken van een zon, een haan en een uil bedekken de wand van de raadzaal. Ook zijn hier de zeven werken van barmhartigheid op de wanden te zien.

Bezetting

In de jaren tachtig werd het stadhuis bezet. Actievoerders drongen het stadhuis in en rolden hun spandoeken uit. Burgemeester Bevers bleef echter rustig en bood de betogers een kop koffie aan. In een gemoedelijke sfeer achterhaalde hij het probleem. De actie was in gang gezet vanwege de grote woningnood. Maar Hengelo kende helemaal geen woningnood. Daarop begonnen de actievoerders te twijfelen. Ze vroegen: ‘Maar burgemeester, we zijn hier toch in Zaltbommel?’ Foutje, bedankt!

Programma
Er zijn op 7 november tussen 11.00 en 17.00 uur rondleidingen langs alle wederopbouwkunst in het stadhuis. Bezoekers kunnen de toren beklimmen en kennismaken met de Witte Wieven, die in de toren van het stadhuis huizen. Er staat bovendien een tentoonstelling over de wederopbouwkunstwerken in Hengelo klaar en er hangen tien prachtige banieren met afdrukken van ambacht en kunst. Adres: Burgemeester Jansenplein 1, 7551 EC  Hengelo.

Houd de dief
Enkele maanden geleden zijn de bronzen trapleuningen van het stadhuis, destijds ontworpen door H. Leusink, gestolen. Inmiddels zijn er nieuwe bronzen leuningen gegoten. Hiervan is een film gemaakt, die op 7 november in het stadhuis te zien is. Ook deze, weliswaar ongeplande, vertoning van een ambacht is de moeite van het bekijken waard.

Het Open Monument van de Maand is een initiatief van Stichting Open Monumentendag. De stichting wil de publieke belangstelling voor monumenten vergroten en meer draagvlak creëren voor het behoud van monumenten.