Succesvolle jubileum boottocht HVR >>> lees meer

3 november 2019

In augustus 2019 heeft de HVR in het kader van haar 35-jarig bestaan drie succesvolle boottochten verzorgd voor haar leden. De deelnemers werden verwelkomd met koffie met gebak.

De route voerde langs de oude grenzen van Rijswijk, althans langs de grenzen, zoals die aan het einde van de 19e eeuw waren. Eerder liep de gemeentegrens van Rijswijk tot aan de Hoefkade, maar in 1843 verlengde de Hollandse IJzeren Spoorweg Maatschappij de treinverbinding van Amsterdam naar Rotterdam en wilde de HIJSM een station in Den Haag. De gemeente Rijswijk werd verzocht om daarvoor grondgebied af te staan, waarvoor Den Haag nog steeds fl. 400 per jaar overmaakt.... De gemeentegrens kwam toen bij de Laak te liggen

In het begin van de 20e eeuw werden de Haagse wijken Spoorwijk en Laakkwartier aangelegd, waarvoor Den Haag opnieuw grond nodig had. Toen werd de grens opgeschoven naar de Broekslootkade, waar de gemeentegrens nog steeds ligt.

De boottocht voerde vanaf Herberg Vlietzicht onder de Hoornburg door, daarna over de Trekvliet langs Cromvliet naar de Laak. Via de Laakhaven (foto) werd er gevaren langs de Troelstrakade en vervolgens langs de Moerweg naar de Erasmusweg. Net voorbij de Loevesteinlaan werd afgesagen naar de Strijpkade: het gedeelte langs de Moerweg en de Erasmusweg was verrassend voor de meeste deelnemers, want onbekend. De tocht langs de prachtige Strijpkade werrd voortgezet via de Strijpwetering naar de Schaapweimolen en vervolgens langs de Noordhoornseweg langs Sion en 't Haantje naar de Vliet, terug naar Vlietzicht.

Onderweg waren broodjes en drankjes beschikbaar en werd er door de schipper en door bestuursleden van de HVR historische toelichting verzorgd. We kijken terug op drie succesvolle tochten !